Kymiringin kohtalo on käräjä­oikeuden käsissä – tiskiin on nopeasti lyötävä tuhti rahasäkki

Kymiring oy on hakenut yrityssaneeraukseen ja päätöstä odotellaan lähiviikkojen aikana. MotoGP-kisoista ei enää haaveilla.

Kymiringin varikkorakennus mahdollisesti myydään, jotta velkoja saadaan kuitattua.

19.1. 16:41

Iitissä sijaitsevalla Kymiringin moottoriradalla on kohtalon hetket käsillä. Ratayhtiö on hakenut yrityssaneeraukseen, ja päätös Päijät-Hämeen käräjäoikeudesta pitäisi tulla lähiviikkojen aikana, viimeistään helmikuussa.

Jos päätös on myönteinen Kymiringille, saneerausohjelman mukaisesti yhtiön täytyy haalia kasaan kolme miljoonaa euroa. Tämä rahasumma pitää olla olemassa neljäntoista vuorokauden kuluttua käräjäoikeuden päätöksestä.

”Ihan hyvältä näyttää”, sanoo Kymiring oy:n hallituksen puheenjohtaja Ilkka Kivisaari HS:lle.

”Uskon kyllä, että rahat saadaan kasaan.”

Mistä rahat tulisivat?

Mahdollisesti nykyiset omistajat sijoittaisivat lisää rahaa yhtiöön ja toiveissa ovat myös uudet sijoittajat. Nykyiset omistajat ovat A. Ahlström Kiinteistöt, Iitin kunta, AKK Sports oy, Suomen Moottoriliitto ry ja yhtiön entinen toimitusjohtaja Markku Pietilä.

Omistajista A. Ahlström kuuluu myös yhtiön velkojiin, ja Iitin kunta on ollut lähinnä halukas luopumaan omistuksestaan.

Kivisaari on myös vakuuttunut, että käräjäoikeus hyväksyy saneerausohjelman, sillä hänen mukaansa suurin osa velkojista puoltaa saneerausohjelmaa.

Kymiringin suurimmat velkojat ovat A. Ahlström Kiinteistöjen lisäksi Nordea-pankki, Lahti Events, Finnvera, Mobility Properties ja WS Finance.

Kaikkiaan velkaa on yli 20 miljoonaa euroa ja velkojia useita kymmeniä.

Kolme miljoonaa euroa on tavallaan ”ensiapu”, sillä yhtiön vakuusvelat erääntyvät vuoden 2024 lopussa. Kymiring oy:n saneerausohjelman selvittäjä Klaus Majamäki totesi viime marraskuussa Etelä-Suomen Sanomille, että vakuusvelkoihin ratkaisu olisi varikkorakennuksen myyminen ja jääminen sen jälkeen siihen vuokralle.

Varikkorakennuksen arvoksi on laskettu kuusi miljoonaa euroa.

Radan liikevaihto on pyörinyt vain parissa sadassa tuhannessa eurossa, joten liikevaihtoa pitäisi tulla reippaasti lisää, jotta homma voisi muuttua kannattavaksi.

Kivisaari ei lupaa suuria kansainvälisiä tapahtumia, vaan liikevaihtoa pyritään kasvattamaan vähitellen.

”Lähdemme realistiselta pohjalta. Emme odota ensi kesäksi mitään valtavaa määrää suuria tapahtumia. Radan vuokrausta, pieniä yritystapahtumia ja 1–3 pientä tai keskikokoista tapahtumaa. Rakennamme pala kerrallaan eikä haihatella yhtä valtavaa tapahtumaa ja laiteta kaikkea yhden kortin varaan”, Kivisaari sanoo.

Kivisaari viittaa yhdellä kortilla MotoGP-kisoja, jotka olivat radan valmistumisesta, vuodesta 2019, lähtien esillä. Kisat peruuntuivat joka vuosi, ja viime syksynä MotoGP-oikeudet omistava Dorna Sports ilmoitti, että tänä vuonnakaan kisoja ei Kymiringillä ajeta.

”Siitä ei puhuta lähivuosina. Se on oikeudet omistavan Dornankin päässä kuuma peruna ja eivät varmasti ole kiinnostuneita puhumaan ensi tai seuraavasta kesästä. Kun pöly laskeutuu ja homma pyörii, voi olla, että siihen palataan, mutta ei ole lähiaikojen juttu”, Kivisaari vahvistaa.

Kymiringillä piti ajaa myös motocrossin MM-osakilpailu, mutta siirrettiin viime vuonna Hyvinkäälle. Myös ensi kesän kisa on Hyvinkäällä.

Kaiken lisäksi MotoGP-oikeudet omistava Dorna Sports haki yli kuutta miljoonaa euroa Kymiring Events oy:ltä, mutta ne rahat jäävät saamatta, sillä varaton Kymiring Events meni konkurssiin viime marraskuussa.

Myös Kymiringin toimitusjohtaja Riku Rönnholm on vakuuttunut, että yhtiö pystyy jatkamaan toimintaansa.

”Tätä ei tehtäisi, jos ei uskottaisi [toiminnan jatkumiseen].”

Rönnholm palaa vielä viime toukokuun tapahtumiin, jolloin Dorna Sports ilmoitti tarkastuksen jälkeen, että Kymiringin ei ole valmis MotoGP:tä varten.

”Kuuden viikon päästä [tarkastuksesta] rata olisi ollut MotoGP-valmiudessa lukuun ottamatta rengasvalleja. Urakoitsijat olivat siihen sitoutuneet.”

Radan pinta, asfaltti, on ollut paikoillaan vuodesta 2019 alkaen. Sen uusiminen olisi kallis lisälasku, mutta Rönnholmin mukaan se ei ole vielä ajankohtaista.

”Jossain kohtaa uusimistarve tulee eteen, mutta sen ei pitäisi olla ajankohtainen useaan vuoteen.”

Fakta

Kymiringiin on käytetty 30 miljoonaa euroa

  • Ratayhtiö Kymiring oy perustettiin vuonna 2013.

  • Radan rakentaminen alkoi vuonna 2016 ja rata valmistui vuonna 2019.

  • Radan pituus on 4,5 kilometriä, ja siinä on 21 kaarretta sekä Euroopan gp-ratojen pisin pääsuora: 1,1 kilometriä.

  • Rata täyttää ainoana Pohjois-Euroopassa Kansainvälisen autourheiluliiton (FIA) ja Kansainvälisen moottoripyöräliiton (FIM) korkeimman rataluokituksen.

  • Dorna Sportsin kanssa yhtiö teki viiden vuoden sopimuksen MotoGP:n MM-osakilpailuista, mutta kisat peruttiin kolme kertaa peräkkäin eikä rata ole enää Dornan suunnitelmissa.

  • Kaikkiaan radan kustannukset ovat olleet noin 30 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Kymiring järjesti farssin, jossa on ainekset todella surkeaan jatko-osaan – kaksi asiaa herättää huolestuttavan kysymyksen

Lue lisää: Kymiringin moottori­rataa haetaan konkurssiin – osapuolet vaitonaisia kommenteissaan

Lue lisää: Kymiring hakeutui yritys­saneeraukseen ja menettää jälleen yhden MM-osakilpailun

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat