Tulikettu ylitti Atlantin ja pääsi maaliin hankaluuksista huolimatta: ”Ei saatu viimeistä irti”

Suomalaisvene purjehti Atlantin yli 11 vuorokaudessa ja 10 tunnissa. Tavoitteena ollut kymmenen vuorokauden alitus jäi haaveeksi.

Tulikettu-veneen miehistö maalissa Grendalla.

20.1. 9:25

Suomalainen Tulikettu-vene pääsi maaliin ensimmäisessä kilpailussaan.

Arto Linnervuon kipparoima tiimi ohjasi Tuliketun Grenadan saaren kisasatamaan perjantain vastaisena yönä Suomen aikaa.

Tulikettu lähti Karibialle Lanzarotelta 8. tammikuuta. Matka Atlantin yli Kanariansaarilta kesti 11 päivää, 10 tuntia, 33 minuuttia ja 46 sekuntia. Purjehdusta kertyi 3 187 merimailia, 5 900 kilometriä.

Alunperin Tuliketun tavoitteena oli päästä Karibialle alle kymmenessä vuorokaudessa, mutta matkalla sattuneet hankaluudet hidastivat vauhtia.

Tulikettu menetti paksuimman kovan kelin spinaakkerinsa, kun veneen keula sukelsi jyrkästi yli 20 solmun vauhdissa isoon aaltoon. Toisella kertaa veneen puomin mastokiinnikkeet, niin sanottu gooseneck, rikkoutuivat.

Tämän jälkeen keulapuun päässä olevat kiinnikkeet purjeille vielä pettivät, eikä Tulikettu voinut käyttää mitään lennätettäviä myötätuulipurjeita kahteen vuorokauteen ennen kuin olosuhteet mahdollistivat niiden korjauksen.

”Emme voineet hakea riskillä enää huippuvauhtia, ei saatu viimeistä irti. Valmistajan mukaan spinnun ei olisi pitänyt niissä olosuhteissa hajota. Kisasta jäi silti positiivinen fiilis. Saimme veneen kulkemaan koko ajan paremmin ja tiedämme nyt miten saada veneestä jatkossa enemmän irti myötätuulella”, Linnervuo kertoi HS:lle puhelimitse Grenadalta.

Koska vene saapui yöllä maaliin, juhlat siirtyivät perjantaille.

”Kauheasti ei yöllä juhlittu. Ravintolat satamassa olivat menossa kiinni, mutta saimme vielä kanansiipiä. Sen jälkeen kaikki olivat niin väsyneitä, että mentiin hotellin nukkumaan”, Linnervuo sanoi.

Matkaa hidastivat myös valtavat sargassolevälautat.

Linnervuo laskee, että Tulikettu piti pysäyttää merellä kymmenen kertaa muun muassa laskemalla spinaakkeria ja kääntämällä keulaa vasta-aaltoon, jolloin ajelehtiminen ison aallon mukana taaksepäin irrotti levää.

Levän kanssa vene oli merkittävästi hitaampi, eikä se plaanannut eli kiitänyt aaltojen päällä normaalisti.

”Kuin olisi ajanut miinoitettua tietä. Levä tarttui hanakasti köliin, vetolaitteeseen ja peräsimeen.”

Mitä lähemmäksi Karibiaa tultiin, sitä enemmän merellä oli squalleja, trooppisia paikallisia myrskypilviä.

”Tuuli nousi parhaimmillaan 37 solmuun [melkein 20 m/s]. Joinakin öinä meidän reitille osuneita squalleja oli parhaimmillaan toistakymmentä, joko tulossa suoraan päälle tai sivuuttamassa meidät läheltä.”

”Koska meillä oli enää käytössä vain ohuempi keskikelin spinaakkeri ja rikkinäiset puomin mastokiinnikkeet, yhdistelmä ei ollut hyvä emmekä voineet ajaa spinaakkerilla täysin keskeytyksettä varsinkaan öisin, jottei viimeinenkin käyttökelpoinen spinnu repeäisi ja puomin kiinnikkeet pettäisi.”

Tulikettu-veneen kippari Arto Linnervuo (edessä) sai miehistöineen lämpimän vastaanoton kisan maalissa.

Tulikettu sijoittui Royal Ocean Racing Clubin (RORC) avomeripurjehduskilpailun Transatlantic Racessa luokassaan neljänneksi. Kokonaiskilpailussa se oli seitsemäs.

Monirunkoisten kisan voittanut italialainen trimaraani Maserati purjehti Atlantin ennätysvauhtia yli viidessä vuorokaudessa.

Tulikettu on niin sanottu foilivene, jossa on DSS-siipi. Se on suomalaisveneen valttikortti silloin, kun purjehditaan sivu- tai avotuulissa. Nyt veneet purjehtivat käytännössä myötätuulessa koko matkan.

Kippari Arto Linnervuo ja ruorimies Herman Saari Tuliketun kannella.

Tuliketun alkuperäiseen tavoitteeseen kuuluu voittaa ensimmäisenä täyssuomalaistiiminä RORC-sarjan kokonaiskilpailu ja sen tärkeimpiä osakilpailuja, kuten legendaarinen vuodesta 1925 joka toinen vuosi järjestetty Rolex Fastnet Race heinäkuussa 2023.

Karibialla Tulikettu osallistuu yli 600 merimailin RORC Caribbean 600 -kilpailuun. Antigualta lähtevässä ja sinne päättyvässä kilpailussa kierretään ja pujotellaan yhteensä kolmetoista Karibian saarta.

”Siellä on paljon juuri Tuliketulle sopivia osuuksia”, sanoo Linnervuo, joka palaa viikonloppuna Suomeen ja helmikuun lopulla takaisin Karibialle uuteen kisaan.

Tuliketulle on sattunut ja tapahtunut paljon vuoden aikana. Viime keväänä sen luultiin uponneen Pohjois-Atlantilla. Kesän alussa se löydettiin ajelehtimassa aavelaivana Portugalin rannikolla.

Syksyllä vene korjattiin ja uudistettiin telakalla Englannissa.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat