Kalle Rovanperässä on tapahtunut vuodessa muutos – nämä asiat ovat valttikortteja

Viimeisen 12 kuukauden aikana Kalle Rovanperästä on kasvanut haastajiaan päätä pidempi kuljettaja.

Kalle Rovanperällä on ollut hymy herkässä.

21.1. 9:13

Monaco

Monte Carlo -rallin avauspäivä vuonna 2022.

Kalle Rovanperä on juuri ajanut illan hämärässä kaksi erikoiskoetta uudella, Rally1-luokituksen mukaisella Toyotallaan. Muistot uran ensimmäisestä osakilpailuvoitosta Virossa edellisenä kesänä tuntuvat kaukaisilta.

Rovanperän mieli kahlaa syvissä vesissä.

Kartanlukija Jonne Halttunen tietää, että nyt ei ole kevytmielisen sanailun aika. Inhorealistinen tunne valtaa Rovanperän ajatukset: olenko sittenkin liian hidas taistelemaan voitoista uusilla autoilla?

Rovanperän Monte Carlo alkanut lupaavasti vuonna 2022.

Kun Rovanperä ja Halttunen saapuvat iltahuoltoon Monacoon, on koko tiimi lievän hämmennyksen vallassa. Tiimistä ja läheisistä kukaan ei ole menettänyt uskoaan Rovanperään, vaikka hätäisimmät ehtivät tuomita nuoren miehen tähdenlennoksi.

Vaikka Rovanperä ei niitä ajatuksia kuule, saattaa hän päätellä, mitä osa ihmisistä hänestä juuri sillä hetkellä ajattelee. Rovanperä oli heti ensimmäisellä erikoiskokeella koko Rally1-kolonnan hitain.

Toisella erikoiskokeella tuloksissa edelle ehti myös kaksi Rally2-autoa, joita vauhdittaa liki sata hevosvoimaa vähemmän kuin Rovanperän pakasta vedettyä Toyotaa.

Eroa kärkeen tuli uskomattomat 42,8 sekuntia. Se on pieni ikuisuus 23-kilometrisellä taipaleella.

Tiimipomo Jari-Matti Latvala juttelee pakolliset kuulumiset Rovanperän kanssa, mutta suojatin ilme kertoo kaiken. Latvala antaa Rovanperän painua yöpuulle. Kenties seuraava päivä olisi parempi.

Niin myös kävi.

Insinöörit pähkäilivät ja mekaanikot hikoilivat, kun Rovanperän auto rakennettiin uuteen uskoon yön aikana. Mitään ei ollut rikki, mutta säädöt olivat sellaiset, ettei Rovanperä kyennyt löytämään luottamusta ajokkiinsa.

Nukuttu yö auttoi, Rovanperä piristyi kisan edetessä, sijoittui lopulta rallissa neljänneksi ja voitti Power Stagen. Epäilykset ja pahat ajatukset olivat häipyneet kuin tuhka tuuleen.

Siitä eteenpäin kausi eteni Rovanperän komennossa.

Voitot Ruotsissa ja Kroatiassa tekivät hyvää, ja Rovanperä alkoi ensimmäistä kertaa ajatella kykenevänsä haastamaan maailmanmestaruudesta.

Montessa koettu alakulo ei kuitenkaan ollut vuoden pahin sukellus henkisellä puolella.

Vasta juuri ennen kauden 2023 alkua Rovanperä teki sosiaalisessa mediassa tunnustuksen vaikeasta keväästä 2022.

”Keväällä luulin vuodesta tulevan paskan...siitä tulikin paras vuosi ikinä”, Rovanperä kirjoitti.

Syy tuimiin ajatuksiin ei suinkaan löydy muutosta Monacoon. Sen tarkemmin Rovanperä ei kuitenkaan tilannetta suostunut avaamaan, vaan kuittasi asian muikeana.

”Se ei taida liittyä ralliin.”

Niistä hetkistä on kuitenkin tultu pitkä matka. Alkaneeseen rallikauteen starttasi hymyilevä ja kaikin tavoin viime kauden alkua freesimpi Rovanperä.

Lauantaihin Rovanperä, 22, starttasi kisan kakkosena. Vain yksi kuljettaja avasi pelin Rovanperää väkevämmin: kahdeksankertainen rallin maailmanmestari Sébastien Ogier.

Ogier on Monten erikoismies, joka ei aja täyttä MM-sarjaa. Eikä täten ole uhka Rovanperälle maailmanmestaruutta ajatellen. Asetelma näyttää tältä: Rovanperän on turha vaihtaa jykevää pistepottia riskintäytteiseen voittokamppailuun ranskalaista moninkertaista mestaria vastaan.

Hallitseva maailmamestari ajoi päin kaidetta perjantaina.

Jotain Ogierin kyvyistä kertoo se, että hän kykeni kiskomaan itselleen 36 sekunnin eron perjantain aikana, vaikka miehen Toyotan hybridijärjestelmä oli poissa käytössä koko aamupäivän lenkin ajan.

Kuten tiimipomo Latvala arveli ennen rallin alkua, saattaisi Ogierin haastaminen olla liian kova pala Rovanperälle, jonka vahvuudet muutoinkin ovat erittäin fiksussa ja kurinalaisessa etenemisessä.

Rovanperä ajaa takaa Sébastien Ogieria tämän vuoden ensimmäisessä MM-rallissa.

Koko kautta ajatellen 22-vuotias Rovanperä pitää valttikortteja käsissään.

Mestaruuden uusiminen olisi järisyttävän upea suoritus kenelle tahansa, mutta sitä se olisi varmuudella kuljettajalle, joka ponnahti pääluokkaan vasta kolme vuotta sitten.

Koronapandemian vuoksi Rovanperän kokemus ei karttunut normaalikausien tapaan, sillä vuonna 2020 MM-sarja jäi vain seitsemän rallin mittaiseksi.

Kilpakumppaneilleen Rovanperä on kuin kaksiteräinen miekka.

Yhtäältä, Rovanperä antaa tekojensa puhua puolestaan, kun hän pokerinaamallaan kyykyttää kaiken nähneitä haastajiaan.

Toisaalta, Rovanperä ei ole suunsoittaja, jota olisi syytä vihata. Ei suinkaan.

Rovanperä on muotikampauksessaan kuin kuka tahansa, hyvin käyttäytyvä ikäisensä – sillä erotuksella, että hän osaa ajaa ralliautoa kovempaa kuin kukaan muu tässä maailmassa.

Rovanperän ylivoima sai viime kaudella muun muassa hänen tallikaverinsa Elfyn Evansin soikeaksi huolesta. Walesilainen uskoi kokemuksensa ansiosta olevansa niskan päällä seuraavan mestarin nimeä jaettaessa, mutta toisin kävi.

Evans katseli Rovanperän ratsastavan kohti glooriaa, hänen itsensä jäätyä soittelemaan toista viulua.

Kävi Monte Carlossa tällä kertaa miten tahansa, se ei Rovanperän auraa himmennä. Hän on joka tapauksessa aloittanut kauden kunniakkaalla tavalla ja on henkiseltä kantiltaan aiempaa vahvempi.

Mikään tai kukaan ei löydä tietään Rovanperän ihon alle. Erikoiskokeiden maalissa nähdään yhä sanavalmis suomalainen, joka säännöllisesti hauskuuttaa haastattelijaa hulvattomilla letkautuksillaan.

Vielä perjantaina ei ollut Montessa vitsien aika, mutta suunta oli oikea. Rovanperän olemus vapautui päivän kuuden erikoiskokeen aikana.

”Ihan normaalia vauhtia yritin tämänkin tulla. Se tuntui hyvältä pätkältä, ja auto sopi tänne muita erikoiskokeita paremmin. Tein hyvän ajon, joten katsotaan, miten toiset tulevat”, hän sanoi.

Suomen nuori rallitähti ajaa kovaa ja varmasti.

Monacon hämyisässä illassa Rovanperän yllä leijui mestarin tyyneys ja tyylikkyys.

Vuoden aikana häntä tarkkaileviin silmäpareihin oli tullut muutamia uusia faneja, mutta muutoin tilanne oli ennallaan. Rovanperä vakuutti vauhdillaan ja varmuudellaan, sillä Monte Carlo ei ole ralli, jossa voisi edes varmistelevalla ajolla taata pääsemistä maaliin.

Rovanperän yllä leijui mestarin tyyneys ja tyylikkyys

Huoltotauolle jonotettiin vain kivenheiton päässä Monte Carlon legendaariselta kasinolta. Pelitermein Rovanperän ei tarvitse viikonlopun aikana laittaa all-in, vaan hän voi tyytyä tarkkailemaan vastustajiensa ilmeitä.

Rovanperällä on edelleen voittava käsi.

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat