Kalle Rovanperä ottaa kantaa suomalaisia mietityttävään rengas­kysymykseen

Liikenteessä eteneminen muuttuu kaksinverroin jännemmäksi, kun liukkaus yllättää autoilijan.

Nastat vai kitkat? Kalle Rovanperä antaa vinkkinsä.

24.1. 12:50

Monaco

Peltikolareilta harvoin vältytään kokonaan Suomessa poikkeuksellisissa talviolosuhteissa.

Osalla autoilijoista jalka ei nouse kaasulta, oli keli millainen hyvänsä. Luottamus omiin taitoihin on korkealla, eikä tien päälle tule lähdettyä talvesta johtuva pidempi matka-aika huomioon ottaen.

Rallin hallitseva maailmanmestari ja sunnuntaina päättyneessä Monte Carlo -rallissa toiseksi ajanut Kalle Rovanperä jos kuka tietää, miten liukkaissa olosuhteissa pitää edetä.

Ralliteillä Rovanperä on ollut pitelemätön, mutta siviilissä hän ei halua hurjastella.

Päinvastoin, Rovanperä haluaa muistuttaa suomalaisia turvallisesta talviautoilusta, jossa maltti on valttia.

”Hyvät talvirenkaat kannattaa ainakin hankkia, ja ajaa vähän varovaisemmin”, Rovanperä pohjustaa.

Harva tietää, että musta jää saattaa yllättää niinkin korkeassa lämpötilassa kuin +4.

Jäisellä maantiellä toisen takaluukussa roikkuminen ei ole suositeltavaa, joten Rovanperän seuraava vinkki liittyy nimenomaan ennakoivaan ajoon.

”Totta kai pitää ennakoida, kun jarrutusmatkat ovat pidempiä. Eroa on siinä, miten auto pysähtyy ja miten kääntyy, jos tarvitsee nopeasti väistää. Kannattaa ajaa ihan rauhassa vain.”

Rengasteknologia harppoo jatkuvasti suuria kehitysaskeleita eteenpäin. Rovanperä ei tee suurta eroa nasta- ja kitkarenkaiden välille.

Vanha nyrkkisääntö kertoo nastan purevan puhtaaseen jäähän paremmin, ja kitkarenkaan vastaavasti kovaksi tamppaantuneeseen lumeen.

Viikonloppuna ajetussa Monte Carlo -rallissa Rovanperä pääsi helpolla. Hän sai sujutella koko rallin nastattomilla ja kevyesti kuvioiduilla kilparenkailla, jotka purevat kuivaan asfalttiin niin hyvin kuin se vain käytännössä on mahdollista.

Siviililiikenteessä autoilija saattaa kuitenkin joutua sietämään samoilla renkailla huomattavan erilaisia olosuhteita. Perheautoon ei vaihdeta renkaita yhtä tiheään kuin ralliautoon rallin aikana.

Sen vuoksi renkaat siviilikäytössä ovat enemmänkin joka sään parhaat kompromissit, kun rallissa kukin rengasvalinta on mietitty kyseiselle etapille hyvinkin tarkasti, ja useasta eri vaihtoehdosta valiten.

"Nykyään on myös hyviä kitkoja. Valinta riippuu hieman siitä, missä päin Suomea asuu”, Rovanperä pohtii valintaa nasta- ja kitkarenkaiden välillä.

Sähköautot tekevät tuloaan myös pohjoisen talveen, kun vihreä siirtymä etenee.

Akkuteknologian ennakoidaan ottavan jättimäisiä loikkauksia tulevina vuosina, vaikka vielä usean sähköauton toimintasäde pakkasella on merkittävästi pienempi kuin suotuisammalla kelillä.

Sikäli Rovanperän vastaus sähköauton hankkimiseen liittyen ei yllätä. Nuoren miehen suonissa virtaa korkeaoktaaninen bensiini, mikä tuntuu luontevalta rallin huippuammattilaiselle.

Toistaiseksi Rovanperä pidättäytyy perinteisissä, polttomoottorilla kulkevissa ajoneuvoissa.

”En ole vielä harkinnut sähköauton ostoa. Minulla ei ole mitään sähköautoja vastaan, mutta en ole juuri nyt erityisen innoissani hankkimassa sellaista”, myöntää Rovanperä.

Kalle Rovanperä pääsi rengassulkeisiin useammankin kerran Monte Carlon rallin aikana.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat