Uumaja
M-Sport Fordin riveissä Ruotsin ralliin starttaa vain yksi tähtikuljettaja. Vuoden 2019 rallin maailmanmestari Ott Tänak jatkaa totuttelua autoonsa.
Viikko ennen Ruotsin rallia Tänak osallistui paikalliseen kilpailuun Virossa. Tänak voitti kilpailun ylivoimaisesti. Eroa vastaavalla Ford Puma Rally1:llä ajaneeseen Jourdan Serderidikseen kertyi yli 11 minuuttia.
”Rallipäivä Otepäässä oli meille tärkeä, ja etenkin toinen ajokerta. Tuoretta lunta oli reitillä paljon. Kisassa oli mukana myös kuorma-autoja, joiden ajolinjat tekivät ajamisesta vähän haastavaa”, Tänak summaa.
Oman uransa ohessa Tänak on lähtenyt tukemaan maanmiestään. Robert Virves osallistuu Ruotsissa ensimmäistä kertaa WRC2-luokkaan, eikä odotuksia ole vielä ladattu nuoren virolaisen harteille.
"Hän on nyt ensimmäistä kertaa MM-rallissa, joten annetaan hänelle aikaa. Sitten nähdään, millaisia neuvoja hän kaipaa.”
Tänak tietää kokemuksensa perusteella, että lähtökohdat tulosten tekemiseen ovat todellakin ohuemmat kuin Hyundailla tai Toyotalla, joilla virolainen ylsi uransa parhaimpiin suorituksiin. M-Sportilla yksikin osakilpailuvoitto on kiven alla.
”Ei tästä helppoa tule, mutta pidän lumella kilpailemisesta. Emme ole auton kanssa vielä sillä tasolla, jolla haluamme olla. Tehtävää on vielä paljon”, myöntää Tänak.
Neljäntenä autona pitkälle perjantain lenkille lähtevä Tänak ei pidä tämänvuotista reittiä järin onnistuneena. Etenkin perjantaiaamun ensimmäinen erikoiskoe kismittää kovasti miestä.
”En tiedä, ajetaanko tiellä vai pellolla, koska siellä on paikoin niin pehmeää. Uskon, että lähtöpaikan merkitys vaihtelee erikoiskokeelta toiselle riippuen olosuhteista.”
Auton kehitys ei ole kovinkaan joutuisaa puuhaa, joten Tänakilta kysytään ennen kaikkea malttia.
Yksityistiimin statuksella operoiva M-Sport ei millään muotoa pysty paperilla nujertamaan isoja, kymmenien miljoonien eurojen budjetilla operoivia tehdastiimejä.
Ralliin osallistumisen tarkoituksena olikin näin ollen vain valmistaa Tänakia tulevaan viikonloppuun Ruotsissa.
”Autot oli jo lähetetty matkaan M-Sportilta, joten ainut mitä pystyimme tekemään Otepään perusteella oli auton hienosäätö. Voimansiirto oli jo päätetty Ruotsiin ennen rallia. Kisassa saimme vain vahvistuksen joillekin pienille asioille.”
Täydellisellä ajolla Tänak pitää toivoa yllä siitä, että mahtuisi rallin päätteeksi kolmen parhaan joukkoon. Montessa sijoitus oli viides ja aikaeroa kärkeen yli kaksi ja puoli minuuttia.
Niistä lähtökohdista Tänak ei elättele suuria toiveita, vaan toivoo saavansa aikaa kehittää omaa tekemistään tiimissä, jota hän palveli viimeksi kaudella 2017.
"En halua laskea pois mahdollisuutta taistella palkintokorokesijasta. En tiedä, missä olemme tällä hetkellä. Ajan nyt ensimmäistä kertaa sora-autoa, joten täytyy katsoa edes muutama erikoiskoe ensin ja nähdä sitten missä olemme”, Tänak tuumailee.