Esapekka Lappi joutui itse sammuttamaan palavan autonsa – palomiehet eivät uskaltaneet tulla lähelle

Esapekka Lappi ajoi kärkipaikalta ulos Meksikossa. Ulosajon jälkeen koettiin pelottavia hetkiä.

Esapekka Lapin ralli päättyi karvaaseen pettymykseen.

18.3. 21:43

Leon, Meksiko

Meksikon MM-rallin lauantaihin lähdettiin Esapekka Lapin komennossa. 11. erikoiskoe oli kuitenkin kohtalokas.

Kymmenen kilometriä lauantain ensimmäisen erikoiskokeen lähdöstä Lappi lipesi tieltä sen verran, että Hyundai lähti pyörähtämään. Suomalaisen pahaksi onneksi ulkomutkassa odotti suuri, betoninen sähköpylväs, joka kaatui törmäyksen voimasta auton päälle.

”Nyt kun olen tätä analysoinut tässä, niin tuntui, että ajoimme liian hiljaa. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta rytmi ei silloin ole sellainen, kun ajetaan täysiä. Se on vaikeampaa”, Lappi sanoi.

Ajolinja ei ollut suuresti pielessä, mutta tien kapeus ei antanut armoa.

”Menimme vasurissa ulos, mutta sitä ennen leikataan sellainen pitkä mutka oikealle. Jäimme siinä jumiin leikkaukseen, enkä koskaan päässyt sisään siihen vasuriin. Linja meni 40 senttiä leveäksi ja seuraavassa jätössä se kopsahti. Spinnasimme”, osuimme isoon sähköpylvääseen ja siitä alkoi sitten toinen show.

Pylvään paino oli rusentaa koko auton, mutta turvakaaret suojasivat pahemmilta vaurioilta, ja etenkin henkilövahingoilta.

”Kun pylvästä alettiin nostaa, pylväs työnsi autoa eteenpäin, vaikka nelosvaihde oli yhä silmässä.”

Lappi ja kartanlukija Janne Ferm selvisivät rysäyksestä lähinnä henkisin vaurioin. Erittäin todennäköisesti Lapin auto on korjauskelvoton.

”Niska on nyt aika jumissa. Hyvää siinä oli se, ettei isku tullut kylkeen, tai ettei menty keula edellä. Penkki otti iskun vastaan, joten ei niin pahalle tunnu.”

Pelottavin osuus oli autosta poistuminen. Rikkoontuneet voimalinjat rätisivät vieressä, ja lisäksi oli sammutettava liekit konehuoneesta.

”Pylvään päässä oli öljysäiliö, joka ruiskutti öljyt tuulilasille ja sitä pitkin konehuoneeseen, joka syttyi tuleen. Omalla sammuttimella en sitä saanut sammumaan. Vieressä roikkui 30 000 voltin jännite johdoissa. Onneksi saimme Gus Greensmithiltä sammuttimen. Lopuksi tuli palomiehiä paikalle, mutta he eivät uskaltaneet mennä lähellekään. Itse piti sammuttaa se palo.”

Lappi oli kymmenen erikoiskokeen jälkeen Meksikon MM-rallin kärjessä. Sitten rysähti.

Ulosajo oli kova kolaus Lapille, jonka alkuvuosi ei ole tuonut vielä seitsemättä sijaa parempaa tulosta.

Mies jaksoi kuitenkin säilyttää positiivisen asenteen.

”Ei se auta kuin niellä vain ja ajatella positiivisesti, että kyytiä ainakin on tuolla autolla”, pohti Lappi.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Luitko jo nämä?

Osaston luetuimmat