Moottoriurheilusivusto Dirtfishin toimittaja Colin Clark kertoo pelästyneensä pahanpäiväisesti Esapekka Lapin ulosajoa Meksikon MM-rallissa.
Hyundai lipesi kilpailua johtaneen Lapin käsistä lauantain ensimmäisellä pikataipaleella. Lappi rysäytti päin betonista sähköpylvästä, joka rojahti auton päälle.
Clark oli ensimmäisten joukossa tapahtumapaikalla. Hän on nyt purkanut tuntojaan pitkässä artikkelissa.
Kuultuaan onnettomuudesta ja siitä, että Lapin auto on tulessa, maalialueella odottanut Clark päätti lähteä neljän kilometrin matkaan jalan.
Se olisi ollut 2 500 metrin korkeudessa ja vaikeakulkuisessa maastossa melkoinen urakka. Onnekseen pienen kävelyn jälkeen Clark pääsi poliisiauton kyytiin.
Noin 50 metriä ennen määränpäätä Clarkille avautui pelottava näky.
”Rehellisesti sanottuna, sydämeni pysähtyi, kun näin sen pylvään Lapin auton päällä”, Clark kirjoittaa.
”Kolari oli šokeeraava. Tulipalo, josta olimme kuulleet, oli šokeeraava. Tieto siitä, ettei se ollut puhelinpylväs, vaan sähköpylväs, saa tärisemään. Ajatus siitä, mitä olisi voinut tapahtua. Se järkytti.”
Lappi kertoi lauantaina IS:lle, että pylvään paino oli rusentaa koko Rally1-ajokin rusinaksi. Auton turvakaaret pelastivat henkilövahingoilta.
”Kun pylvästä alettiin nostaa, pylväs työnsi autoa eteenpäin, vaikka nelosvaihde oli yhä silmässä”, Lappi kertoi.
Lähemmäs päästyään Clark kertoo hämmentyneensä siitä, ettei auton liepeillä ollut ketään.
Pian hän paikansi Lapin ja kartturi Janne Fermin istumasta puun varjossa ja pystyi huutaen kysymään näiltä vointia.
Clark kertoo yrittäneensä varovaisesti mennä pyytämään Lapilta kommentteja, mutta ei tiennyt, millaisen vastaanoton saisi. Joskus kuljettajat voivat olla pettymyksen hetkellä tylyjä.
”Sanoin ’Esapekka, monet ihmiset ovat huolissaan sinusta. Voisitko kertoa, että olet kunnossa?’ Hän sanoi, ettei mitään ongelmaa ja että voin kysyä mitä vain. Kiitos Esapekalle, hän osoitti niin mahtavaa urheiluhenkeä!”
Lappi kertoi lauantaina, että pelottavinta oli poistua rikkoontuneiden ja rätisevien voimalinjojen alta samalla, kun auton konehuoneesta löi lieskoja.
”Pylvään päässä oli öljysäiliö, joka ruiskutti öljyt tuulilasille ja sitä pitkin konehuoneeseen, joka syttyi tuleen. Omalla sammuttimella en sitä saanut sammumaan. Vieressä roikkui 30 000 voltin jännite johdoissa”, Lappi kertoi.
Kaiken lisäksi Lappi joutui vielä sammutustöihin itse.
”Onneksi saimme Gus Greensmithiltä sammuttimen. Lopuksi tuli palomiehiä paikalle, mutta he eivät uskaltaneet mennä lähellekään. Itse piti sammuttaa se palo.”
Meksikon MM-ralli päättyy sunnuntaina. Lappi ei jatka rallia tällin jälkeen.