Millä hinnalla uusi talli voisi päästä formula ykkösiin? Tämä on yksi kysymyksistä, joka pitäisi ratkaista parin vuoden sisällä.
Formula1:ssä on voimassa niin sanottu Concorde-sopimus F1:n, Kansainvälisen autourheiluliiton (Fia) ja F1-tallien välillä. Se on voimassa vuoteen 2025 asti.
F1:n oikeudet nykyisin omistavan Liberty Median toimitusjohtaja Greg Maffei totesi uutistoimisto AFP:n mukaan viime viikolla, että keskustelut uudesta sopimuksesta pitäisi jo aloittaa. F1-tallit eivät ole yhtä innokkaita aikaiseen pohdintaan.
Netflixin Taistelu paalupaikasta -sarjan myötä on menossa F1-buumi etenkin Yhdysvalloissa. AFP:n mukaan useita halukkaita talleja on ilmaantunut. Erityisesti esillä on Mario ja Michael Andrettin yhdessä General Motorsin kanssa kehittelemä Andretti Cadillac -talli.
Isä Mario on vuoden 1978 F1-maailmanmestari ja poika Michael on myös entinen F1-kuski.
Andrettit yhdessä General Motorsin ja Cadillac-brändin kanssa tekevät yhdistelmästä houkuttelevan, mutta lopulta kyse on rahasta.
Tämän hetkisen sopimuksen mukaan uuden tallin ”pääsymaksu” on 200 miljoonaa dollaria (182 miljoonaa euroa). AFP:n mukaan mikään suuri yllätys ei olisi se, että summa nousee huomattavasti uudessa Concorde-sopimuksessa. Huomattava korotus taas voi karkottaa uudet tulokkaat.
Formula 1:n toimitusjohtaja Stefano Domenicali myös arvioi, että hinta voi nousta, koska ”200 miljoonaa dollaria on asetettu ennen buumia”.
”Tuolloin [nykyinen sopimus alkoi vuonna 2021] kukaan ei osannut aavistaa, että tämän liiketoiminnan arvo nousisi näin paljon.”
Joidenkin media-arvioiden mukaan F1:een liittymisen hinta nousisi todella paljon, jopa 600 miljoonaa dollariin.
Oikaisu 10.5 kello 23.21: Vuoden 1978 F1-mestari Mario Andretti on Michael Andrettin isä, ei päinvastoin.