Japanilainen autojätti Honda aikoo palata F1-sarjaan täysimittaisena voimanlähteenvalmistajana, yhtiö kertoo Autosport-lehti.
Honda palaa sarjaan kaudeksi 2026, kun voimanlähteitä säätelevät seuraavan sukupolven säännöt astuvat voimaan.
Samalla julkistettiin yhteistyö Aston Martinin F1-tallin kanssa. Brittitalli on ollut tähän saakka Mercedeksen asiakastalli.
Aiemmin yhteistyön jatkamista Mercedeksen kanssa pidettiin selviönä, sillä Aston Martin ostaa Mercedekseltä myös muun muassa vaihdelaatikon. Lisäksi yhtiöt tekevät mittavaa yhteistyötä katuautojen puolella.
Hondan päätös palata sarjaan kuitenkin herätti kiinnostuksen, sillä Aston Martin halusi suoraan yhteistyöhön voimanlähteiden valmistajan kanssa.
Suoraa tehdasyhteistyötä pidetään elintärkeänä menestymisen kannalta.
”Tuleva tehdasyhteistyömme Hondan kanssa on aivan viimeisiä palasia kunnianhimoisessa palapelissämme”, sanoi Aston Martinin toimitusjohtaja Martin Whitmarsh.
Whitmarsh neuvotteli Hondan edellisenkin paluun F1-sarjaan, silloin McLarenin toimitusjohtajana.
Kaudesta 2026 lähtien F1:n viimeisiä asiakastalleja ovat McLaren, Williams ja Haas. Sauber ja Audi aloittavat samanlaisen yhteistyön kuin Honda ja Aston Martin 2026.
Hondan viime vuodet ovat olleet soutamista ja huopaamista. Red Bullille ja AlphaTaurille moottorit toimittava yhtiö ilmoitti vuonna 2020 vetäytyvänsä kauden 2021 päätteeksi F1:stä.
Red Bull-tallin Max Verstappen voitti kuitenkin vuonna 2021 maailmanmestaruuden ja se oli Hondan ensimmäinen mestaruus sitten 1990-luvun.
Red Bull varautui samaan aikaan Hondan lähtöön rakentamalla oman voimanlähdeyksikkönsä, ja lopulta japanilaisyhtiö päätti tarjota teknistä tukea ja yhteistyötä tallille myös 2022.
Hondan logot palasivat täksi kaudeksi Red Bullin autoihin, kun yhtiö päätti, että se on kiinnostunut palaamaan sarjaan 2026, ja halusi pysyä Red Bullin kelkassa siihen saakka.
Red Bull-yhteistyön jatkuminen kauden 2025 jälkeen tuli kuitenkin mahdottomaksi. Samaan aikaan kun Honda jahkaili omaa F1-tulevaisuuttaan, Red Bullin johto ryhtyi yhteistyöhön Fordin kanssa.
Käytännössä Red Bull valmistaa 2026 lähtien omat voimanlähteensä, ja päälle lyödään Fordin logot.
Honda oli kuitenkin päättänyt jo palata F1:een, ja sen oli löydettävä uusi kumppani. Siihen rooliin löytyi Aston Martin.