Rallin MM-sarja on jo jonkin aikaa haikaillut uusien autonvalmistajien perään. Sarja tarvitsisi lisää automerkkejä mukaan säilyäkseen elinvoimaisena ja kilpailullisena.
Yhtenä MM-sarjan ongelmana on nähty se, että sen pääluokan autojen hinnat ja niiden ajattamisen ja ylläpidon kustannukset ovat karanneet liian korkeiksi.
MM-sarjan pääluokassa kilpaillaan Rally1-hybridiajokeilla, jotka ovat sähköavusteisia polttomoottoriautoja. Asiantuntijat ovat arvioineet, että yksi Rally1-auto maksaisi noin miljoona euroa ilman arvonlisäveroa.
Nyt MM-sarjan johto ja Kansainvälinen autoliitto FIA pohtivat kulukaton määräämistä sarjaan, kertoo Autosport-lehti.
Kulukaton tavoitteena olisi höylätä kustannuksia ja lisätä samalla MM-sarjan houkuttelevuutta autonvalmistajien silmissä.
Tällä erää MM-sarjan pääluokassa kilpailevat Toyota, Hyundai ja Fordin tukema M-Sport-talli.
Viime aikoina on liikkunut tietoja siitä, että uusi automerkki tai merkkejä olisi kiinnostunut liittymään MM-sarjan pääluokkaan. Esillä ovat olleet Skoda, Alpine ja Stellantis-yhtiön merkit, joihin kuuluvat esimerkiksi Citroën, Fiat, Lancia, Opel ja Peugeot. Kustannusasiat ja huipputason ralliautojen tekniset suuntaviivat ovat kuitenkin erittäin tärkeitä kysymyksiä autonvalmistajille.
MM-sarjan urheilujohtaja Peter Thul myönsi Autosportille, että Rally1-autojen kulut ovat karanneet käsistä verrattuna alkuperäisiin arvioihin ja suunnitelmiin, kun ajokit tulivat sarjaan viime vuoden alusta.
”Meidän on saatava kuluja alas. Rally1-tallien pomojen täytyy perustella autonvalmistajien johdolle lajiin tehty investointi, se on ihan varma asia”, Thul lausui Autosportin mukaan.
Toyotan tallipäällikkö ja japanilaismerkin tähtikuljettaja Kalle Rovanperän, 22, pomo Jari-Matti Latvala, 38, ei ole kulukaton kannalla.
”En usko, että kulukatto välttämättä auttaisi. Kysymys on siitä, että miten saisimme autot halvemmiksi käyttää periaatteessa. Nykyiset autot ovat liian kalliita, ja tämä on osa-alue, jota voimme parantaa. Koen, että meidän pitää saada autoja halvemmiksi”, Latvala lausui Autosportin mukaan.
Toyota-mies Jari-Matti Latvala on isojen kysymysten äärellä.
Ylipäätään rallin MM-sarjan haasteet eivät ole helpoimmasta päästä, sillä autoala elää niin kutsutun vihreän siirtymän keskellä valtavaa murrosta.
Rallin pitäisi sopeutua tähän muutokseen ja päättää jämäkästi teknisistä suuntaviivoistaan. Nykyisenkaltaisen hybriditekniikan lisäksi esillä ovat olleet pohdinnat täyssähköisyydestä, vetyautoista sekä entistä voimakkaampi panostus ns. kestävän kehityksen mukaisiin polttoaineisiin.