Suomalaismies räjäytti Teslansa, ja nyt video leviää ympäri maailmaa: ”Puhelin soi koko ajan” - HS Visio | HS.fi

Tesla, joka räjäytti internetin

Tuomas Katainen olisi joutunut maksamaan sähköautonsa akkujen vaihdosta 20 000 euroa. Hän päätti mieluummin räjäyttää Teslansa videolla, joka leviää nyt maailmalla nopeasti.

Tuomas Kataisen tekemästä Teslan räjäytyksestä tuli kansainvälinen hitti.

27.12.2021 14:17

Suomalainen avolouhos, maailman tunnetuin sähköauto ja 30 kiloa dynamiittia.

Siinä yhdistelmä, josta kertova Youtube-video leviää nyt viraalihittinä medioissa ympäri maailmaa.

Videolla jyväskyläläinen Tuomas Katainen luovuttaa vuoden 2013 Tesla Model S -sähköautonsa räjäytettäväksi.

Tapauksesta ovat kertoneet tähän mennessä esimerkiksi Sky News, New York Post, talousmedia CBNC ja uutissivusto The Verge.

Video julkaistiin Pommijätkät-nimisen ryhmän Youtube-kanavalla. Ryhmä koostuu räjähdealan ammattilaisista, jotka kokeilevat videoillaan erilaisia pyrotekniikkaan, räjähteisiin ja tieteelliseen testaamiseen liittyviä temppuja.

Asiakkaita ovat tavallisesti tv-tuotanto- ja peliyhtiöt sekä esimerkiksi Puolustus­voimat.

Joulun alla julkaistua videota on katsottu tähän mennessä noin neljä miljoonaa kertaa.

Tesla Model S on käytettynäkin kallis auto. Sen hintapyynnöt lähtevät tavallisesti vähintään 30 000 eurosta.

Katainen kertoo videolla ajaneensa autolla noin puolitoista tuhatta kilometriä, minkä jälkeen auto antoi vikailmoituksen.

Kun hän toimitti sen merkkihuoltoon, vastaus oli tyly: auton akusto pitäisi uusia kokonaan, ja hinnaksi tulisi noin 20 000 euroa.

Lisäksi Teslalle olisi merkkihuollon mukaan tehtävä erillinen hakemus siitä, aletaanko autoa ylipäätään korjata.

Tapauksen herättämän huomion vuoksi HS Visio kysyi vielä Kataiselta, miten videon näkyvyys on vaikuttanut hänen arkeensa ja joulunviettoon.

Ja miksi hän lopulta päätyi räjäyttämään autonsa?

Puhelimeen vastaa hieman hämmentynyt mies.

”No, voin sanoa, että puhelin soi koko ajan. Haastattelu­pyyntöjä tulee ulkomailta asti”, Katainen sanoo.

Hän kertoo, että koko auton osto oli oikeastaan päähänpisto. Kauppa­hintaa hän ei halua paljastaa mutta kertoo hankkineensa Teslansa yksityiseltä myyjältä.

Videolla sähköauton ympärille kiinnitetään kymmeniä kiloja dynamiittia. Ammattilaiset huolehtivat siitä, että räjäytyksen paineaalto suuntautuu takana olevien kallioiden suuntaan.

Yleisö seuraa tapahtumaa suoja­rakennuksessa, ja kamerat tallentavat kaiken.

Kuten Youtube-kulttuuriin kuuluu, mukana on myös huumoria: paikalle lentää helikopteri, joka pudottaa maahan rallikuskiksi puetun hahmon.

Kyseessä on nukke, jolle on pantu Teslan toimitusjohtaja Elon Muskin naamari. Musk tunnetaan omista tempauksistaan verkossa.

”Totuus on se, että Elon soitti meille eilen ja halusi välttämättä päästä tuonne Teslan kyytiin”, toteaa yksi räjäytysryhmän jäsenistä videolla.

Video on kuvattu, tuotettu ja leikattu ammattimaisesti. Korkean laadun huomaa myös räjähdyksessä: autosta ei jää jäljelle juuri mitään.

Akut on sentään poistettu etukäteen.

”Tesla suostuu korjaamaan vain sellaisia autoja, joihin se on itse tehnyt huollot.”

Mutta eikö autoa todella olisi voinut korjata?

Hieman yllättäen Katainen kertoo, että Teslan merkkihuollosta kerrottiin perusteet monimutkaiselle korjaus­prosessille.

”Auton akku oli aikaisemmin vaihdettu, eikä vaihtoa ollut suorittanut Teslan valtuuttama huolto.”

Aikaisempia omistajia oli kaksi, joista toinen oli vaihtanut autoon tehokkaamman akun.

Tesla olisi edellyttänyt ensin uuden, kymmeniätuhansia euroja maksavan akun ostamista. Vasta sen jälkeen autoa olisi alettu korjata.

Katainen ei kuitenkaan heti tehnyt päätöstä luopua autostaan. Sen sijaan hän korjautti ajoneuvon yksityisessä huoltoliikkeessä Kokkolan suunnalla.

Sen jälkeen auto toimi. Miksi sitä ei voinut edelleen käyttää?

”Käytännössä aina, kun autoon tulisi vika, olisi sama ongelma edessä. Tesla suostuu korjaamaan vain sellaisia autoja, joihin se on itse tehnyt huollot”, Katainen sanoo.

Pommijätkät-ryhmää Katainen sanoo seuranneensa jo aikaisemmin. Kun sähköauton korjaaminen olisi tullut liian kalliiksi, hän sai päähänpiston ja päätti tarjota autoaan ryhmän käyttöön.

Jotta tällaisen räjäytystyön saa tehdä, viranomaiset edellyttävät räjähdys- ja panostuslupia. Myös poliisille on tehtävä ilmoitus.

Ympäristöön ei saa jäädä räjäytystyöstä jälkiä, ja räjäytyspaikka on siivottu käsityönä entiseen kuntoon, kertoo Henri Kiviniemi Pommijätkät-ryhmästä.

Tuloksena syntyy spektaakkeli, jossa omistajakin nauraa onnellisena.

”Sekin on hyvä, että näillä näkymin olen ensimmäinen, joka räjäyttää Teslan. Pääsee siinäkin historiaan”, Katainen sanoo.