Futucast: Olemmeko sosiaalisen median tuotteita, Pekka Kallioniemi? - HS Visio | HS.fi

Futucast: Olemmeko sosiaalisen median tuotteita, Pekka Kallioniemi?

27.12.2021 19:08

Data on maailman arvokkain raaka-aine. Sen sanominen kuulostaa edelleen mullistavalta, vaikka kyseessä on pikemminkin klisee.

Ilmaisia nettipalveluja tarjoavat yritykset ovat modernin taloutemme todelliset titaanit, joiden liiketoiminta ja kilpailuedun hankinta perustuu kisaan paremmasta käyttäjän ymmärtämisestä ja tehokkaammasta koukuttamisesta.

Tätä varten yritykset kuten Google, Meta ja Bytedance ovat rakentaneet verkoston algoritmeja ja toimintoja, jotka toimivat häkellyttävät hyvin yllä kuvattuihin tarkoituksiin.

Tässä jaksossa keskustelemme datasta ja algoritmien lieveilmiöistä Tampereen yliopiston tutkijan Pekka Kallioniemen kanssa.

Artikkeliin liittyviä aiheita