Miten unelmoida menestyksestä?

Kyynisyys ja varovaisuus tappavat suurimman osan rohkeista liiketoimintasuunnitelmista. Yrittäjän on oltava villi, kirjoittaa HS Vision kolumnisti Mårten Mickos.

9.4. 2:00 | Päivitetty 9.4. 6:11

Meillä kaikilla on haaveita tulevaisuudesta, jossa asiat ovat nykyistä paremmin. Kehitämme sankaritarinoita, joiden päähenkilöinä voitamme kaikki esteet. Jos tätä samaa ajatuksenkulkua soveltaa liiketoimintaan, voimme parhaassa tapauksessa saavuttaa ennennäkemätöntä menestystä.

Unelmointi on kuitenkin vaikea laji. Kyynisyys ja varovaisuus tappavat suurimman osan rohkeista liiketoimintasuunnitelmista. Loput tappaa naivismi sekä puutteellinen kyky visualisoida ja toteuttaa. Jäljelle jää muutama Supercell tai Nokia, joista ei uskalleta ottaa mallia. Ehkä ne ovat vain hämääviä poikkeuksia, joiden rooli on todistaa, ettei maallikon kannata edes yrittää?

Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa lopputulokseen. Unelmoijasta voi tulla toteuttaja. Suomessa maallikollakin on kaikki edellytykset voittaa. Epätodennäköisestä lähdöstä voi tulla maailmaan menestys. Keskimäärin häviöitä kyllä tulee liiketoiminnan kehittämisessä enemmän kuin voittoja. Mutta kukapa nyt keskimääräinen olisi?

Unelman pitää olla todella villi. Sen aisapariksi tarvitaan visualisointi, joka ei ole villi vaan pragmaattinen ja konkreettinen, täynnä lukuja ja laskelmia. Vasta kun yrittäjä osaa visualisoida menestyksen, hän pystyy tavoittelemaan sitä.

Mikä on pienin mahdollinen kokoonpano, jossa unelmaa voi luotettavasti kokeilla ja arvioida?

Kiinalaisella Jack Malla oli suuri unelma mahdollistaa kaupanteko kaikille Kiinassa, vaikka hän itse oli kohdannut vastoinkäymisiä sekä opinnoissaan että urallaan eikä ollut mikään teknologian asiantuntija. Hänellä oli kuitenkin kyky nähdä, miten internet voisi tuoda kaupanteon jokaisen kiinalaisen ulottuville. Näin vaatimattomista oloista syntyi Alibaba, josta myöhemmin kehittyi Kiinan suurin internetyritys.

Brian Chesky halusi alun perin vain yhdistää nuoret matkailijat ihmisiin, joilla oli lattialla tilaa ilmapatjalla nukkuvalle vieraalle. Syntyi Airbnb. Idea voi olla helppo, mutta visualisointi, miten siitä rakennetaan maailmanlaajuinen liike ja yritys, on tuhat kertaa vaikeampaa.

Elon Musk on ehkä suurin kaikista visionääreistä. Hän ei ainoastaan unelmoi ihmiskunnan pelastamisesta, vaan osaa pukea unelmansa niin selkeiksi sanoiksi ja suunnitelmiksi, että hänen tiiminsä osaavat rakentaa ylivoimaisia autoja ja avaruusraketteja.

Kun yritys menestyy, se tarkoittaa, että perustaja osasi visualisoida unelmansa.

Usein liiketoiminnan ydinajatus perustuu seikkaan tai tarpeeseen, joka ei yhteiskunnassa muutu, mutta siihen ymmärretään soveltaa teknologiaa tai ratkaisua.

Kaikki ostavat aina kirjoja, mutta vasta 1990-luvulla alkoi olla mahdollista tilata kirjoja digitaalisesti ja toimittaa ne kotiovelle riittävän edullisesti. Syntyi Amazon.

Kun unelma on sovittu, pitää lähteä visualisoimaan sitä. Mitä kaikkea unelma vaatii? Ovatko osat jo olemassa, vai pitääkö ne luoda? Mitä eri osat maksavat? Mikä on pienin mahdollinen kokoonpano, jossa unelmaa voi luotettavasti kokeilla ja arvioida? Mitkä asiat voivat mennä pieleen?

Visualisointi ja konkretisointi tehdään ensin ajatusharjoituksena. Ei suoriteta tai rakenneta mitään. Mietitään vain etukäteen, miten homma tehdään. Visualisoidaan se. Kun suunnitelma on olemassa, kyseenalaistetaan se. Kun suunnitelmaa on kyseenalaistettu, etsitään toinen vaihtoehtoinen toteutustapa. Käydään uuden skenaarion yksityiskohdat läpi. Mietitään ja mietitään tarkkaan. Suurin osa suunnitelmista joutaa roskakoriin.

Tällä tavalla rakennetaan avainhenkilöiden aivoihin malli, joka osoittaa, mitä jokapäiväisiä toimenpiteitä suorittaen päästään joskus tulevaisuudessa unelmoituun tavoitteeseen.

On mielenkiintoista huomata, että Yhdysvaltojen merkittävimmät teknologiayritykset ovat joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta olleet yhden miespuolisen perustajan pitkään vetämiä (Microsoft, Oracle, Dell, Apple, Amazon, Facebook, Tesla), kun taas Suomessa menestystarinat ovat usein olleet tiimivetoisia yrityksiä. Tässä piilee eräs Suomen valteista. Kun menestyminen ei ole riippuvaista yhden perustajan idolisoinnista, syntyy enemmän mahdollisuuksia menestymiseen.

Osaatko konkretisoida unelmasi? Osaatko suorittaa? Osaatko houkutella mukaasi muita yrityksen rakentajia? Kun vastaus näihin kysymyksiin on kyllä, olet yrittäjä. Voit perustaa Supercellin, Small Giant Gamesin, IQM:n, Blueforsin, Aivenin, Relexin. Tai mikset Fazerin, Stora Enson, Outokummun, Wärtsilän tai Nordean.

Kaikki yritykset ovat alussa pieniä. Kaikkien pohjalla on unelma. Kun yritys menestyy, se tarkoittaa, että perustaja osasi visualisoida unelmansa.

Ei kun unelmoimaan!

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan