Ostajarobotit eivät ratkaisseet autokaupan ongelmia

Amerikkalainen Carvana nousi pörssiraketiksi automatisoimalla autojen oston ja myynnin. Nyt kurssi syöksyy, eikä muillakaan jälleenmyyjillä mene vahvasti, kirjoittaa HS Vision toimittaja Joonas Turunen.

29.4.2022 11:00

Autokauppa on yksi aloista, joilla digitalisaatio on edennyt hitaasti vielä 2020-luvulla. Autot ostetaan edelleen kehäteiden varsien hallimyymälöistä, eikä kauppoja tehdä yleensä kuin vasta paikan päällä.

Yhdysvaltalainen Carvana keksi jo vuonna 2013 täysin toisenlaisen konseptin: yhtiö avasi autojen myyntiautomaatin, joka oli käytännössä korkea lasitorni, josta kuluttaja saattoi ostaa käytetyn auton parilla napin painalluksella.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita