Pieneneviä tuotteita entisellä hinnalla

Flora-margariinipakkauksen koko kutistui toukokuussa, mutta hinta pysyi ennallaan. Monet muutkin yritykset yrittävät ujuttaa hinnankorotuksia pienentämällä tuotteitaan. Strategiassa on riskinsä, mutta tutkimusten mukaan tuotteiden kutistaminen kannattaa.

10.6. 7:00

Raaka-aineiden, energian ja kuljetusten hinnat ovat nousseet poikkeuksellisen voimakkaasti alkuvuoden aikana. Monet yritykset ovat vastanneet kasvaneisiin kustannuksiin nostamalla kuluttajahintojaan.

Hinnankorotuksen voi tehdä monella tavalla. Ehkä viheliäisin tapa korottaa hintoja on niin sanottu shrinkflaatio eli tuotekoon pienentäminen vaivihkaa. Kun tuotteen koko pienenee ja hinta pysyy ennallaan, lopputulos on sama kuin hinnankorotus. Rahalle saa aiempaa vähemmän vastinetta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita