Ongelmista syntyy yrityksiä

Parhaat startupit syntyvät, kun lähtee ratkaisemaan itselle tärkeää ongelmaa, jonka selättäminen on vasta tullut mahdolliseksi, kirjoittaa HS Vision kolumnisti Juhani Mykkänen.

30.7. 2:00 | Päivitetty 30.7. 8:31

Näin kesälomalla on aikaa ajatella. Sitäkin, että mitä jos ei palaisikaan elokuussa nykyisiin hommiin vaan aloittaisi oman yrityksen. (Tiedoksi Woltin hr-osastolle: en suunnittele itse työpaikan vaihtoa.)

Oikeastaan voisi olla kiva perustaa startup, joka onnistuessaan muuttaisi maailmaa.

Mistä idea sellaiseen?

Kaikki yritykset ratkaisevat jotain ihmisten ongelmaa. Suoratoistopalvelu Netflix poistaa tylsyyttä, konsulttipalveluita tarjoava Inklusiiv eriarvoisuutta.

Siksi yritysidea voi löytyä, kun ei koeta keksiä ideaa vaan havaita ongelmia.

Esimerkiksi voi kuunnella, kun ystävät valittavat. Aina kun kuulee jonkun avautuvan arjen ongelmasta, siinä saattaa teoriassa piillä idea yritykseksi.

”En uskalla lähestyä ihmisiä romanttisesti, koska en tiedä etukäteen, ovatko he kiinnostuneita minusta.” Tinder.

”Ahdistaa maksaa tonni uudesta Iphonesta, kun minulle kelpaisi hyvin käytetty viime vuoden malli.” Swappie.

”Miten voi kestää kaksi pankkipäivää siirtää rahaa kaverille?” Mobilepay.

Ja niin edelleen.

Toinen tapa on alkaa rakentaa jotain, mitä tarvitsisit itse kipeästi. Silloin sekä tunnet ongelman että olet hyvä koeyleisö. Ja vaikka omiin tarpeisiin kehitetty hiilijalanjäljen seuranta-appi ei lähtisi lentoon, ainakin saat jotain hyödyllistä itsellesi.

Kun on saanut idean, on tärkeää puhua siitä muille. Idean jakaminen voi pelottaa, koska ahdistaa, että joku varastaa idean tai se saa tyrmäävää palautetta.

Tosielämässä on hyvin harvinaista, että kukaan varastaa pelkkää ideaa, jonka menestyksestä ei ole takeita ja jonka toteuttamiselle varkaankin pitäisi pyhittää elämänsä.

Kriittinen palaute puolestaan taas on juuri se, mitä ideasi kaipaa. Se on yhtä kuin ilmainen tuotekehitysapu.

Mille on tarvetta, jos supermarketit alkavat hyväksyä kryptovaluuttoja?

Entä mitä ajatella, jos ideallasi on valmiiksi paljon kilpailua?

Lyhyesti: Se voi olla hyvä asia. Ainakin idealle on todistetusti asiakkaita. Olennaista on, kykenetkö ratkaisemaan ongelman kilpailijoita paremmin. Slack ei todellakaan ollut ensimmäinen yritys, joka koetti auttaa tiimejä niiden sisäisessä viestinnässä.

Mutta oletko silti myöhässä? Kysy taas mahdollisilta asiakkailta. Jos löydät ison joukon ihmisiä, jotka kaipaavat kipeästi sitä, mitä kykenisit rakentamaan esimerkiksi puolessa vuodessa, et todennäköisesti ole myöhässä.

Toinen merkki mahdollisesti oivallisesta ajoituksesta on, että olet rakentamassa jotain, minkä luominen ei vielä äsken ollut mahdollista. Jos juuri kukaan ei vielä ”elä” internetin seuraavaksi kehitysasteeksi kutsutussa metaversumissa mutta uskot monen kohta elävän, nyt voi olla oikea aika alkaa suunnitella palvelua metaversumin asukkaalle.

Kannattaa pohtia myös, mitä vaikkapa uudistunut sääntely tai isot muutokset maailmassa tarkoittavat käytännössä. Mille on tarvetta, jos supermarketit alkavat hyväksyä kryptovaluuttoja tai Ukrainan sota jatkuu vuosia?

Kannattaa myös pelotta paneutua syvemmälle ongelmiin, jotka vaikuttavat tärkeiltä mutta lähes mahdottomilta ratkaista. Ongelma voi olla ratkaisematta vain siksi, että muut sitä pohtineet ovat luovuttaneet heti haasteen vaikeuden edessä.

Pelotta kohti mahdotonta -reseptillä ovat syntyneet esimerkiksi Elon Muskin SpaceX-projekti (”viedäänpä ihmiset Marsiin”) tai Annu Niemisen uraauurtava Upright-yhtiö (”kartoitetaanpa maailman kaikkien yritysten nettovaikutukset”).

Lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota omaan erityisosaamiseen. Jos juuri sinulla on poikkeuksellista osaamista idean toteuttamiseen – esimerkiksi ymmärrystä rakettiteknologiasta tai monimutkaisten verkostovaikutusten hahmottamisesta – voit myös luottaa pykälän verran turvallisemmin siihen, että juuri sinä pystyt rakentamaan ideastasi menestyksen.

Lopuksi on hyvä pitää mielessä, että ideat muuttuvat matkan varrella. Ideaa voikin ajatella lähtösysäyksenä, joka inspiroi sinua ja toivottavasti yhtä tai kahta muuta aloittamaan työt.

Idea kehittyy, kun hahmotatte ongelman syvemmin. Tärkeää onkin koota porukka, jolla on useita eri osaamisalueita: esimerkiksi kova yleiskoodari, maalaisjärkinen liiketoimintaihminen ja monipuolinen designeri. Kolmestaan kykenette mukautumaan, kun alkuperäinen idea vaatii jalostusta.

Ja vielä viimeinen vinkki: Jos idea lentää, tulet luultavasti tekemään sen parissa töitä ainakin viidestä kymmeneen vuotta. Lähde siis ratkomaan ongelmaa, jonka parissa haluat työskennellä elämäsi seuraavan vaiheen ajan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita