Rattien kehityksen alkua ja loppua. Vasemmalla ylhäällä Bugatti 35 B:n ratti vuodelta 1927 ja oikealla keskellä peliohjainmainen Polestar Conceptin ratti. Väliin mahtuu liki sata vuotta kaikenlaisia kokeiluja.

Jäähyväiset pyhälle kehälle

Ohjauspyörän suunnittelussa on jo otettu askelia, joiden perusteella hullut ideat menevät kaupaksi paremmin kuin käytännöllisyys.


4.2. 2:00 | Päivitetty 4.2. 8:01

Ruotsalaiset! He ehtivät taas ensin.

Sisu Auton työntekijät katselivat mustasukkaisina naapurimaan raskaiden ajoneuvojen ratteja 1980-luvun alussa.

”Olimme hirveän kateellisia niistä täysin muotoillusta rateista, kun Sisulla oli ostoratti. Jos ei ihan sitä halvinta, niin melkein se halvin”, muistelee palkitun uran teollisen muotoilun maailmassa tehnyt emeritusprofessori Eero Miettinen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita