[MAINOS: Sellai] Myyntityö vaihtoon alle kahden vuoden välein – miksi sitoutua, jos parhaat matchit odottavatkin kulman takana? - HS Visio - mainos | HS.fi
MainosSellai

Myyntityö vaihtoon alle kahden vuoden välein – miksi sitoutua, jos parhaat matchit odottavatkin kulman takana?

MAINOS: Ensitreffit alttarilla, Maajussille morsian ja Tinder. Miksi unelmien kumppania on niin vaikea löytää? Samaa voi kysyä B2B-myyjistä. Teemu Tervo ja Olivia Wuorimaa kertovat, mikä aloilleen asettumisessa on niin vaikeaa.

Peräti noin 25 prosenttia rekrytoiduista myyjistä lopettaa työsuhteensa ensimmäisen vuoden aikana. Vaihtoehtoja on olemassa yllin kyllin.


1.12.2021 14:55

Kilpailu hyvistä B2B-myyjistä on kovaa, ja sen oikean löytäminen ottaa aikansa. Onni saattaa kestää kuitenkin vain hetken. B2B-myyjä työskentelee yhdessä työpaikassa keskimäärin 18 kuukautta – eli vain alle kaksi vuotta.

Voisiko syynä olla sitoutumiskammo?

Peräti noin 25 prosenttia rekrytoiduista myyjistä lopettaa työsuhteensa ensimmäisen vuoden aikana. Suurin osa heistä irtisanoutuu ja vaihtaa työpaikkaa omasta tahdostaan, varsinkin, jos työsuhteen alussa on kuoppia. Ovi käy heti ensimmäisten varoituskellojen soidessa. Jatkuva myyjien etsintä käy kalliiksi.

Sinkkuna eläessä voi kyllästyä jatkuvaan treffeillä ravaamiseen. Miksi pysyvää suhdetta on vaikea löytää?

Deittailusovellukset, kuten Tinder, näyttävät, että vaihtoehtoja on olemassa yllin kyllin. Kulman takaa vastaan saattaa tulla vielä entistä kuumempia kumppaneita. Esimerkiksi HS Visiossa julkaistussa, Tinderistä kertovassa artikkelissa, todettiin, että nuorten korkeakoulutettujen miesten on vaikea sitoutua, koska heille on paljon kysyntää.

Hyvien asiantuntijamyyjien kysyntä on valtava – heille on tarjolla loputtomia mahdollisuuksia. On ymmärrettävää, ettei kukaan haluaisi tyytyä työpaikkaansa. Kuka meistä ei etsisi entistä parempaa elämää, työtä ja parisuhdetta? Miksi sitoutuisi – ainakaan liian aikaisin – vain yhteen?

”Sellai on ikään kuin myyjien Tinder – mutta me etsimme heille niitä toimivia, pitkäaikaisia suhteita.”

Työelämä jatkaa pirstaloitumistaan, ja halu sitoutua yhteen työnantajaan vähenee entisestään. Tarvitseeko myyjää edes rekrytoida?

Usein ajattelemme, että hyvin verkostoitunut B2B-myyjä on pakko omistaa yksinoikeudella. Sellain yrittäjä Teemu Tervo ja markkinointipäällikkö Olivia Wuorimaa näkevät, että vanhanaikaiset tavat palkata ja johtaa B2B-myyjiä ovat yksi ongelman juurisyistä.

Työmarkkinoilla asiat voi kääntää joskus myös päälaelleen. Kuvassa Sellain Ilkka Laine ja Teemu Tervo.

“Myyjän rekrytointiprosessi ja perehdytys ovat valtava investointi yrityksille. Siinä on myös suuret riskit, sillä jopa neljäsosa myyjistä jättää yrityksen ensimmäisen vuoden aikana. Myynnin kustannuksia voidaan jakaa myyjälle provisiopalkan muodossa. Provisiopalkan tuoma epävarmuus taas kiihdyttää myyjän lähtöhaluja, kun tuloja on vaikea arvioida. Myyjä maksaa henkisesti aina vaihtoehtoiskustannuksia paremmista tuloista toisaalla”, Tervo ja Wuorimaa kuvaavat.

Sellai Oy haastaa pinttyneitä tapoja: Itsenäiset B2B-myyjät saavat tehdä samaan aikaan useita toimeksiantoja eri organisaatioille. Heidän työnsä on vaihtelevaa ja monipuolista, ja heidän on mahdollista käyttää hyväksi verkostojaan. Sellain B2B-myyjät saavat palkkaa tehdyn työmäärän mukaan – elleivät he halua työskennellä nimenomaan provisiopalkan kannustamina.

Lue lisää Sellain visiosta

Sellain B2B-myyntikonsultit valitsevat toimeksiantonsa. He tekevät työtään juuri itselleen sopivalla tavalla.

”Provisiopalkan tuoma epävarmuus kiihdyttää myyjän lähtöhaluja.”

”Tarjoamme myyjille paitsi erilaisten mahdollisuuksien tutkimisen myös ennustettavuutta kuukausituloihin. Sellai on ikään kuin myyjien Tinder – mutta me etsimme heille niitä toimivia, pitkäaikaisia suhteita”, Wuorimaa ja Tervo vertaavat nauraen.

Sellai tarjoaa B2B-myyntityössä modernin vaihtoehdon, jonka tarkoitus on auttaa myyjiä ja yrityksiä tekemään yhteistyötä tehokkaasti.

”Moni kutsuu palveluamme myynnin ulkoistamiseksi. Se ei kuitenkaan ole sitä. Asiakasyritys omistaa edelleen myyntinsä prosessin ja ohjaa B2B-myyjän työtä suoraan. Lihas- ja ajatustyö on ulkoistettu, mutta kaiken muun omistaa asiakas”, Tervo korostaa.

Sellain Olivia Wuorimaa ja Teemu Tervo sanovat, että myyntityössä yksi tärkeimmistä asioista on luottamuksen luominen.

Kasvuyrityksessä työskentelee tällä hetkellä yksitoista B2B-myyjää. Wuorimaa sanoo, että jokainen Sellaisista on kehittynyt asiantuntijana urallaan ja oppinut uutta. Myös yritykset hyötyvät siitä, mitä osaamista myyjät tuovat erilaisista toimeksiannoistaan. Kun tekee myyntiä haastavillakin toimialoilla, kehittyy huimaa vauhtia.

Sellai-malli kannattaa sitä, että myyjille maksetaan palkkaa tehdystä myyntityöstä.

“Näin myyjän on helpompi sitoutua työhönsä, vaikka myytävään ratkaisuun tehdään muutoksia. Aktiivista myyntiä saa hankittua myös ratkaisuille, joille ei vielä ole löydetty parasta markkinaa, eikä menekistä ole vielä tietoa“, Tervo lupaa.

Harva haluaa myydä ratkaisua, jota kukaan muukaan ei ole vielä onnistunut myymään.

Sitoutuminen yhteiseen tekemiseen paranee, kun kaikki tehty työ on läpinäkyvää ja tulot ennakoitavia. Myyntityössä yksi tärkeimmistä asioista on luottamuksen luominen – ja sen edellytyksenä on luottamus myyjän ja johdon välillä.

Tutustu Sellaihin ja konsultteihin

Lue myös: