MainosElisa

”Nyt voimme keskittyä siihen, missä olemme hyviä” – Näin suomalaisyritys pääsi irti it-huolistaan

MAINOS 20-henkisen asiantuntijaorganisaatio Sematin it-asiat hoidettiin aiemmin omin voimin. Tietotekniikasta ja tietoturvasta huolehtiminen töiden ohella ei ollut helppoa.

Semat Oy:n projektiliiketoimintajohtaja Pasi Niemi on tyytyväinen yrityksen uusiin it-ratkaisuihin.


14.6. 15:49

”Nyt voimme keskittyä siihen, missä olemme hyviä”, toteaa projektiliiketoimintajohtaja Pasi Niemi lopputuloksesta, kun Semat Oy:n it-huolet siirrettiin Elisa Oma IT -palvelun hoitoon.

Semat on erikoistunut ammattimaiseen projektien vetämiseen. Yrityksen projektiammattilaiset vahvistavat asiakkaidensa tiimejä vaativissa hankkeissa. Asiakkaita ovat esimerkiksi ABB, Metso Outotec ja monet muut teollisuusyritykset, jotka tarvitsevat lisäkäsiä projektien läpivientiin. Pienemmät organisaatiot taas saavat apua esimerkiksi toimivan projektikulttuurin istuttamiseen omaan yritykseensä.

20 henkeä työllistävän asiantuntijaorganisaation it-asiat hoidettiin aiemmin omin voimin. Kun yrityksen tietotekniikkavastaava vaihtoi uusiin tehtäviin, kysyi Niemi apua ripeäotteiseksi osoittautuneelta Elisan yhteyshenkilöltään. Hän oli pitänyt yrityksen data- ja mobiiliyhteydet aina tiptop-kunnossa.

Elisan konstailematon ja asiakaslähtöinen palvelu oli myös läheistä sukua konsulttiyrityksen omalle sloganille ”No bullshit”.

”Me saimme niin hyvää palvelua, että päätin kysyä, hoitaisiko Elisa koko paketin”, Niemi kertoo.

”Me saimme niin hyvää palvelua, että päätin kysyä, hoitaisiko Elisa koko paketin.”

Jo Elisan Oma IT -palvelun aloituspalaveri oli kokeneelle projektinjohtoammattilaiselle iloinen yllätys. It-jargon loisti poissaolollaan tapaamisessa.

”Elisan ihmisillä oli valmis agenda ja valmiit systeemit, jotka käytiin järjestelmällisesti läpi”, Niemi kehuu ja jatkaa:

”Me saimme myös todella hyvää konsultaatiota ja kehitysvinkkejä tietoturva-asioissa.”

Nyt yrityksen kaikki työasemat ovat Elisan tuen ja hallinnan piirissä. Työntekijöiden uudet tietokoneet saapuvat esiasennettuina ja kriittiset tietoturvapäivitykset hoidetaan automaattisesti.

Sematin työntekijät saavat it-tukea ajasta tai paikasta riippumatta, joko puhelinsoitolla tai etäyhteydellä omalta työasemaltaan. Tämä sopii hyvin yritykselle, jossa etätyö on ollut normi jo pitkään. Työntekijät ovat asiakkaiden luona, omilla toimistoilla Vantaalla ja Hämeenlinnassa heitä nähdään vain harvoin.

Myös Sematin Microsoft 365 -lisenssit päivitettiin Oma IT:n käyttöönoton yhteydessä Standard-mallista Premiumiin. Sen myötä käytössä on muun muassa Azure AD, joka parantaa tietoturvaa ja mahdollistaa Microsoftin verkkopalvelujen käytön kertakirjautumisella.

Elisalta ovat peräisin myös yrityksen palvelin ja Elisa Yritystietoturva sekä perusohjelmistot.

Uudet laitteet hankitaan Elisan Puoti-verkkokaupasta.

”Meidän ihmisemme voivat katsoa sieltä mitä tarvitsevat, ja sitten vain tilataan laitteet.”

”Tämä on paljon helpompaa ja varmemmalla pohjalla, kun meidän ei tarvitse näytellä it-asiantuntijaa.”

Sematin Oma IT -palvelu on ollut käytössä kaksi kuukautta, ja monia yrityksen hallintorutiineja pyörittävä Niemi on tyytyväinen.

”Minulla on yksi huoli vähemmän.”

Nyt työkalujen toimivuus ja turvallisuus ovat Elisan vastuulla, eikä henkilöstön tarvitse vaivata päätään tietoturva- tai lisenssiasioilla.

”Tämä on paljon helpompaa ja varmemmalla pohjalla, kun meidän ei tarvitse näytellä it-asiantuntijaa”, Niemi pohtii.

Kun koko bisnes toimii tietotekniikan varassa, pitää ongelmatilanteiden ratketa nopeasti.

”Silloin on tärkeää, että saat hyvää palvelua, ja ratkaisu ongelmiin löytyy nopeasti. Se on meillä Elisan kanssa toteutunut.”

Lue lisää Elisan Oma IT -palvelusta

Lue lisää Microsoft 365 -palvelusta

Lue myös: